Οι παππούδες μας έλεγαν ότι η μεγάλη κατανάλωση καρότου χρειάζεται για να έχει κάποιος καλή όραση. Σήμερα όμως οι έρευνες προχωρούν ένα βήμα ακόμη λέγοντας ότι η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε βιταμίνη C μπορεί να επιβραδύνει την εξέλιξη του καταρράκτη, μια κατάσταση από την οποία δεν μπορούμε να «ξεφύγουμε», λόγω της φυσικής γήρανσης των οφθαλμών. Δυστυχώς ακόμη και στη σημερινή εποχή ο καταρράκτης μπορεί να οδηγήσει σε πλήρη απώλεια όρασης.

 

Ερευνητές στο King college του Λονδίνου παρακολούθησαν την εξέλιξη του καταρράκτη (της προοδευτικής θόλωσης του κρυσταλλοειδούς φακού του ματιού) σε 324 οφθαλμούς δίδυμων γυναικών στο Ηνωμένο Βασίλειο. Εξέτασαν φωτογραφίες των φακών των ασθενών για να προσδιορίσουν το στάδιο εξέλιξης της ασθένειας. Ταυτόχρονα στις συμμετέχουσες δόθηκε ένα ερωτηματολόγιο σχετικό με την πρόσληψη θρεπτικών συστατικών, συμπεριλαμβανομένων και της βιταμίνης C.

Παρ’ ότι όπως αναφέραμε ο καταρράκτης θεωρείται μια «πάθηση» των ματιών που οφείλεται στη γήρανση, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι περιβαλλοντικοί παράγοντες, όπως η διατροφή, μπορεί να έχουν προστατευτική-προληπτική επίδραση. Στην αρχή της μελέτης, τα άτομα που έκαναν διατροφή πλούσια σε βιταμίνη C είχαν μια μείωση κινδύνου για εμφάνιση καταρράκτη. Μετά από 10 χρόνια οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν περισσότερη ποσότητα βιταμίνης C, είχαν μείωση κινδύνου 33% στην εξέλιξη του καταρράκτη, σε σύγκριση με τα άτομα που κατανάλωναν λιγότερη ποσότητα.

Οι ερευνητές υποθέτουν ότι η κατανάλωση βιταμίνης C μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα της ήδη υπάρχουσας βιταμίνης μέσα στο υγρό του ματιού, σχηματίζοντας ένα προστατευτικό φράγμα απέναντι στον καταρράκτη.

Ο επικεφαλής της μελέτης Δρ Chris Hammond, δήλωσε σε δελτίο τύπου, το οποίο εκδόθηκε από την Αμερικανική Ακαδημία Οφθαλμολογίας, πως δεν είναι δυνατό να σταματήσουμε να γερνάμε, αλλά μπορούμε στα πλαίσια μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής και τρόπου ζωής-συμπεριλαμβανομένου της ρύθμισης του σακχάρου και της διακοπής του καπνίσματος-να μειώσουμε την πιθανότητα μιας χειρουργικής επέμβασης για την αφαίρεση του καταρράκτη.

Οι διαιτητικές αμερικανικές οδηγίες προτείνουν στους Αμερικανούς ενήλικες να καταναλώνουν 65-90mg βιταμίνης C την ημέρα, με ανώτατο όριο τα 2000mg. Το ανώτατο αυτό όριο τέθηκε καθώς η υπερβολική ημερήσια λήψη βιταμίνης C μπορεί να προκαλέσει διάρροια ή και ναυτία. Το Εθνικό Ινστιτούτο υγείας προτείνει το μεγαλύτερο μέρος της βιταμίνης C να καταναλώνεται από τρόφιμα όπως πιπεριές, σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, ακτινίδια, μπρόκολο, μούρα, εσπεριδοειδή, ντομάτες, μπιζέλια και παπάγια.